Monday, May 12, 2008

CORETAN HARI IBU IV-WAKIL TUHAN

“Untuk menjadi ibu, memang mudah. Tetapi untuk menjadi ibu kepada khalifah kecil, ini yang susah.”

Kenapa pula susah?

Khalifah bermaksud ‘wakil’ Tuhan di muka bumi. Menjadi ‘wakil’ Tuhan bermakna melakukan apa sahaja perkara yang dapat memberi manafaat kepada diri sendiri, bumi, kehidupan di atas muka bumi, manusia lain dan makhluk lain seperti binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Menjadi wakil Tuhan juga bermaksud meninggalkan apa sahaja perkara yang memudaratkan diri sendiri, bumi, kehidupan dan makhluk lain di atas muka bumi.

Justeru, khalifah kecil bukan sekadar rajin bersembahyang, menghafal surah lazim, asmaul husna dan doa-doa harian. Khalifah kecil mesti melakukan lebih dari itu. Mereka perlu mempastikan bahawa mereka mempunyai badan yang sihat dan otak yang cergas. Bukan sekadar tahu bersolat dan berdoa kepada Allah semata-mata.

Maknanya mereka perlu rajin belajar (bukan untuk lulus periksa sahaja!); menyiapkan kerja sekolah seawal mungkin; sentiasa tiba awal di satu-satu tempat dan besiap sedia; menjaga diri, pakaian dan bilik agar sentiasa bersih; menolong ibu bapa dalam kerja rutin rumah tangga; tidak memakan junk food yang memudaratkan kesihatan; kurang menonton televisyen; terlibat dalam aktiviti fizikal dan berkumpulan yang menyihatkan; berjimat cermat dengan wang saku; rajin menabung; tidak membazir masa, duit atau api air; menolong sesiapa sahaja (termasuk binatang) yang sedang kesusahan; menghormati orang tua; bercakap dengan nada lembut bersopan; tidak membuang sampah merata-rata, recycle, rajin bersedekah dan banyaaaakkkk lagi....

Jadi, apa yang susahnya hendak melakukan perkara tersenarai di atas?

Susah kerana kehidupan sekarang banyak dipengaruhi oleh TV. Pakar Pediatrik, Susan R Johnson menyelar TV sebagai Strangers in Our Homes. Ia mendidik anak-anak untuk melayan keseronokan dan pentingkan diri sendiri semata-mata. Disney, cartoon network, ceria, nickeledon dan macam-macam lagi.

Selain TV yang mampu membantutkan perkembangan minda anak-anak dan membuatkan anak-anak jadi malas, makanan segera berproses tinggi (highly processed junk food) juga satu cabaran. Nugget, frankfurters, fun fries, burger, pepsi dan coke juga melemahkan otak, menjadikan kanak-kanak lasak melampau dan gemuk melampau (obes). Kajian di Amerika Syarikat membuktikan bahawa menghentikan McDonald selama dua minggu di kalangan kanak-kanak yang makan MacDonald setiap hari , mampu mengurangkan tahap hyperaktif. Restoren makanan segera juga mengamalkan polisi berjimat-cermat iaitu re-cycle minyak untuk menggoreng! Bayangkan berapa banyak garam yang masuk dalam tubuh anak-anak kita melalui sebungkus kecil fun-fries?

Hendak tahu apa lagi dosa junk food? Ada dakwaan mengatakan duit hasil jualan hamburger digunakan untuk membeli peluru untuk digunakan di Palestin. Mungkin ada benarnya kerana Amerika Syarikat memang mendapat duit melalui hasil eksport produk seperti Disney, coffee culture (starbucks dan rakan-rakan seangkatan) dan hamburger.

TV dan junk food hanya dua contoh ‘musuh dalam selimut’ di dalam rumah kita. Ada baaanyaaakkk lagi musuh dalam selimut sebenarnya.... (Oh ya.... diri kita sendiri pun kadang-kadang boleh juga menjadi musuh...)

Jadi, memang bukan mudah kan?

No comments: