Sunday, April 6, 2008

TENTANG 'BILANGAN WANITA'

Sebagai perempuan, kita mahu berjalan bersama-sama dengan lelaki. Kita tidak mahu berjalan di belakang mereka. Kita juga tidak mahu berjalan di hadapan mereka.

Perjuangan ini bukan lah untuk bersaing dengan lelaki seperti mana anggapan sesetengah perempuan. Memang ada perempuan yang mahu buat apa sahaja yang lelaki buat sekalipun hal itu bertentangan dengan fitrah mereka. Semasa di kampus dahulu, ada seorang rakan dari jurusan Kejuruteraan Mekanikal bercita-cita besar mahu menjadi jurutera luar pesisir (Offshore)! Dia yang mendapat temuduga sebelah petang meminta untuk menyertai kumpulan temuduga saya pada sebelah pagi. Temuduga itu dijalankan secara berkumpulan kerana pihak Petronas mahu melihat bagaimana kami berdebat tentang sesuatu isu. Satu soalan dilontarkan dan setiap seorang diminta meluahkan pandangan. Selepas temuduga, kawan saya itu pun cepat-cepat meluahkan hasratnya. Pegawai temuduga itu menjawab dengan selamba, "Maaf, kami tidak ambil perempuan." Saya 'tersenyum' dalam hati kerana hendak menjaga hati kawan. Sekarang, saya mendapat maklum balas dari suami yang pernah membuat liputan media di pelantar minyak Petronas. Katanya, keadaan, cara hidup dan cara kerja di situ memang tidak sesuai untuk perempuan.

Ya, memang ada yang sanggup menzalimi diri termasuk menzalimi suami dan anak-anak kerana mahu menunjuk-nunjuk kejayaan dalam bidang-bidang yang wanita ketinggalan. Mereka mahu menambah bilangan wanita dalam bidang itu dan dalam bidang ini. Kalau mereka mampu, teruskan. Kalau tidak mampu, biarkan sahaja. Bukan kah lelaki dan perempuan diciptakan untuk saling melengkapi? Ini bermakna, apa-apa bidang yang perempuan lemah, biarkan lelaki melakukannya. Apa-apa bidang yang lelaki lemah, beri lah kepada perempuan untuk menyempurnakannya. Asalkan hasil kerja itu dapat memberi manafaat kepada masyarakat, tidak kisah samada lelaki atau perempuan yang melakukannya. Apa yang penting ialah kesan kerja itu kepada ummah, bukan siapa yang melakukan kerja itu.


Mengenai bilangan wanita yang masih kurang dalam beberapa bidang tertentu, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Rafidah Aziz sedikit pun tidak menghiraukannya. Beliau tidak berhasrat untuk mengukur pencapaian wanita berdasarkan jumlah penyertaan dalam satu-satu perkara.

"Numbers to me do not matter. What's important is the quality of women," katanya dalam wawancara dengan Kolumnis Aishah Ali, dalam majalah Madam Chair.

Sebagai wartawan, saya tahu sangat 'pantang larang' Datuk Seri Rafidah Aziz. Jangan tanya kepadanya, "Datuk Seri, bagaimana Datuk Seri membahagi masa antara kerjaya dan rumahtangga?" Dia tidak suka. Berkemungkinan besar beliau akan naik angin lalu menempelak dengan kata-kata,"kenapa kamu tidak tanya soalan ini kepada bos lelaki?"

Datuk Seri Rafidah adalah antara tokoh wanita yang tidak suka bercakap tentang isu gender. Mungkin itu sebabnya kenapa beliau boleh 'survived' dalam politik - satu bidang yang ganas, diwarnai pelbagai sepak terajang, pembelotan dan di mana-mana pun akan tetap dianggap sebagai 'bidang lelaki'.

THE OLDEST FEMINIST IN MALAYSIA

Ini sekadar cerita santai. Bukan niat untuk memperkecilkan sesiapa.

Semasa menulis entri sebelum ini, tiba-tiba saya terkenang seorang aktivis perempuan yang cukup terkenal dan saya hormati perjuangannya. Ketika bertugas di Meja Wanita Berita Harian, editor saya waktu itu menggelarnya, ‘the oldest feminist in Malaysia’. Ketika pulang dari Persidangan Wanita Ke-empat di Beijing pada 1995, dia membentangkan hasil persidangan itu di depan sekumpulan aktivis lain. Pembentangannya begitu bersemangat. Dia berucap berpandukan fakta yang dipancarkan melalui over-head projector . Entah apa nasib, sedang semangat membara-bara bagaikan api, alat itu pula terpadam! Mungkin kerana panas akibat dia terlupa hendak memadamkannya ketika tidak diperlukan. Terlalu bersemangat sehingga terlupa? Malang kerana ia terpadam ketika dia mahu menunjukkan fakta penting. Dia terkedu seketika. Khalayak turut terkedu. Selepas itu, dia terkial-kial hendak menghidupkannya. Khalayak ternanti-nanti. Semangat yang membara tadi menjunam jatuh. Saya merungut dalam hati, “Profesor ini betul-betul anti-klimaks. Orang tengah semangat, dia pulak buat hal dengan benda alah tu.” Tidak lama selepas itu, beberapa orang tampil membantunya lalu hidup lah semula alat itu. Semua orang lega namun semangat tidak lagi seperti tadi. Dia juga sudah lupa ayat terakhir yang diucapkannya dengan berapi-api tadi. “Ah, memang betul kita orang perempuan ni lemah dalam bab teknikal,” akuinya dengan nada agak kesal.

KELEMAHAN ADALAH KEKUATAN

Fakta terkini menunjukkan jumlah tenaga kerja perempuan dan lelaki di Malaysia adalah 50-50 dalam semua bidang kecuali Sains & Teknologi (S&T) dan kepimpinan organisasi. Tenaga kerja perempuan samada profesional dan bukan profesional masih lagi ketinggalan dalam bidang S&T. Dalam tampuk kepimpinan organisasi swasta, perempuan hanya mewakili 12 peratus, dalam organisasi awam 10 peratus manakala dalam politik, hanya enam peratus.

Dalam sesi penilaian lima tahun Deklarasi Beijing di New York (Beijing +5) pada 2000, Menteri Wanita pada masa itu, Datuk Shahrizat Jalil mengakui penyertaan perempuan kita dalam bidang S&T masih ketinggalan. Bagaimanapun, ini bukan satu masalah kerana ‘trend’ di seluruh dunia juga sama seperti ini.

Saya sempat mewawancara beberapa perempuan yang berjawatan tinggi dalam bidang S&T. Sesetengahnya sudah mencapai tahap Timbalan Pengarah organisasi awam, Timbalan Dekan pusat pengajian tinggi atau Naib Presiden organisasi swasta. Mereka mengakui nature of job dalam bidang S&T agak berlawanan dengan fitrah kaum perempuan. Menurut mereka, kemunduran wanita dalam bidang ini bukan berpunca daripada diskriminasi oleh lelaki, sebaliknya sifat semulajadi atau tabii seorang wanita itu lah yang dengan sendirinya menjadi penghalang.

Akibat fitrah itu, mungkin kah sampai bila-bila pun perempuan akan mundur dalam S&T? Jika benar, usah dikesali kelemahan ini. Mungkin ada hikmahnya. Mungkin juga yang lemah itu merupakan satu kekuatan yang tersembunyi. Ia sama seperti air mata perempuan – satu senjata paling berkesan. Orang perempuan, kalau tidak pandai menangis, memang rugi. Bagi yang belum pernah menggunakan senjata ini, mulai hari ini, cuba lah buat-buat menangis di depan lelaki dan lihat lah apa kesannya!

Justeru, sekiranya masih mahu mengangkat martabat wanita dalam S&T, slogannya perlu berbunyi begini, "Wanita Mengikuti Fitrah, Bukan Menentang Fitrah."

LELAKI MEMPERKASA PEREMPUAN

Islam memberi hak-hak yang cukup lumayan untuk perempuan. Malang sekali, ada waktu-waktunya, hak ini tidak dilaksanakan kerana amalan budaya yang tidak Islamik. Atas dasar itu lah, perempuan perlu terus bersuara dalam acuan yang Islamik.

Bagaimanapun, perempuan di Malaysia agak bernasib baik berbanding rakan-rakan di Timur Tengah. Ramai aktivis veteren mengakui hakikat ini. Di rantau Nusantara, penentangan terhadap budaya tidak Islamik ini sebenarnya dipelopori oleh ulama lelaki sekitar awal abad ke-20. Di kalangan mereka, Syed Sheikh al Hadi paling dikenali kerana menulis novel Hikayat Faridah Hanum.

Hasil perjuangan ulama lelaki, pada tahun 1940-an, kadar murid lelaki dan murid perempuan di sekolah rendah mencecah 50-50. Fakta ini agak memeranjatkan saya pada mulanya. Tidak sangka seawal itu murid perempuan sudah berjaya menyamai murid lelaki. Kemudian, pada tahun 50-an, perempuan membanjiri sektor pekerjaan sebagai guru, jururawat, kerani dan ahli politik. Melalui politik, mereka aktif dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Selepas merdeka, perempuan semakin memasuki ruang-ruang awam terutama institusi pendidikan dan perindustrian.

Atas dasar itu, perjuangan untuk memperkasa perempuan (women empowerment) adalah bertitik tolak dari lelaki itu sendiri. Kita wajar berterima kasih kepada ulama lelaki yang mengerti.

POLIGAMI - SUARA MUSLIMAH ABAD KE-21

Nabi Muhammad merupakan lelaki akhir zaman yang pertama memperkasa wanita. Banyak yang dilakukannya untuk mempastikan nasib perempuan terjaga. Satu daripadanya, poligami. Saya menyentuh topik ini kerana ia adalah topik yang paling disalahfahami. Bukan sahaja orang bukan Islam, malah orang Islam sendiri tidak memahaminya.

Allah memang menciptakan lelaki dengan sifat poligami. Ini bermakna, sudah menjadi sifat semulajadi lelaki untuk menyukai, mencintai dan menyayangi lebih dari seorang perempuan dalam satu-satu masa. Sekarang, baik lelaki Islam mahupun bukan Islam, ramai yang mempunyai teman wanita atau perempuan simpanan selain dari isteri yang sah. Cuba lah buat tinjauan rambang di pejabat. Risik-risik lah pada rakan sebelah meja, staff mana yang ada 'girlfriend' atau bos mana yang ada 'mistress'. Mengejutkan, di institusi agama pun, jawapannya, "ada". Fitrah ini berbeza dengan perempuan yang hanya mencintai seorang lelaki dalam satu-satu masa. Kalau wanita itu mencintai lelaki lain, kebanyakannya berpunca daripada perasaan mahu membalas dendam di atas kecurangan atau kejahatan suami. Jarang sekali kita mendengar kes perempuan yang mempunyai suami baik, tiba-tiba jatuh cinta pada lelaki lain. Jarang... Kalau ada pun, hanya satu dua kes terpencil. Namun, lelaki boleh jatuh cinta beribu kali dengan mudah tanpa sebab dan alasan. Ini hakikat.

Pun begitu, demi membela wanita, Nabi Muhammad menghadkan poligami kepada empat sahaja. Pada zaman sebelum beliau, lelaki berkahwin lebih dari empat, malah ada yang sampai beratus-ratus! Sebagai contoh, pada zaman Fir’aun. Syarat lain, lelaki perlu bersikap adil kepada empat-empat isteri itu. Ini juga satu pembelaan kerana sebelum kedatangan Muhammad, tiada siapa yang pernah menyuruh lelaki berlaku adil kepada perempuan-perempuan yang dikahwini.

Nabi Muhammad memperbetulkan semula perspektif lelaki yang menganggap wanita sebagai makhluk ‘jahat’. Perspektif ini berasal dari tradisi kuno yang melabel wanita sebagai ‘pandora’. Selain itu, lelaki waktu itu turut terpengaruh dengan persepsi agama Nasrani (sekarang Kristian) yang membenci wanita kerana kesalahan Hawa, isteri nabi Adam. Hawa dikatakan terlebih dahulu tergoda dengan Iblis lalu memujuk suaminya memakan buah larangan itu. Sudahnya, menurut perspektif Kristian, keturunan Adam perlu menanggung dosa itu (the original sin) sehingga hari ini.

Beratus tahun selepas kematian nabi Muhammad, ajaran Islam mula menyimpang dari asal. Berlaku banyak penyelewengan di sana sini termasuk dalam soal perempuan. Sekarang, sekiranya seorang perempuan Islam mengalami diskriminasi, mereka tidak harus menyalahkan Islam. Sebaliknya perlu menyalahkan amalan yang tidak selaras dengan ajaran sebenar nabi Muhammad.

Justeru, slogan yang tepat untuk mewakili suara Muslimah abad ke-21 adalah “wanita menentang budaya", bukan “wanita menentang hukum”. Kalau kalian mahu menentang poligami, tentang lah cara pengamalannya oleh lelaki, bukan menentang hukum itu sendiri.

SUARA MUSLIMAH ABAD KE-6

Islam tidak gender-bias. Islam tidak pernah mengenepikan hak wanita untuk bersuara. Sejarah menyaksikan ramai wanita Islam bangkit bersuara di hadapan nabi Muhammad.

Bantahan Khaulah Binti Tsa’labah terhadap suaminya, Aus Bin Shamit menyebabkan turunnya hukum zihar. Ia dibuat melalui Surah al-Mujaadilah yang bermaksud ‘perbantahan’. Di saat hukum zihar belum ada pada waktu itu, Khaulah berulang kali mendesak Rasulullah menetapkan satu keputusan tentang kata-kata suaminya itu.

Asma’ Binti Abu Bakar mewakili wanita pada abad ke-6 untuk menyuarakan rasa tidak puas hati. Mereka cemburu (cemburu yang baik!) melihat lelaki keluar berperang, berdakwah, menunaikan haji, mengimarahkan masjid, menziarahi orang sakit dan sebagainya. Sedangkan mereka terpaksa menguruskan rumahtangga dan anak-anak.Nabi Muhammad meyakinkan Asma’ bahawa tugas menjaga rumahtangga adalah satu ibadah yang sama nilainya dengan apa jua ibadah di luar rumah.

Seorang isteri mengadu tentang suami yang kedekut. Nabi Muhammad menyarankan dia mengambil wang suami tanpa perlu meminta izin. Wanita itu tidak dikira sebagai mencuri kerana dia memang berhak ke atas wang itu.

Pada waktu pemnerintahan Umar al-Khatab, beliau pernah menyarankan agar mas kahwin perempuan diturunkan. Namun, menarik balik cadangan itu apabila dibantah oleh kaum wanita.

Apa pun, suara-suara itu bukan lah suara mencabar lelaki. Sebaliknya untuk mencari redha Ilahi dan menegur sikap lelaki yang tidak dipersetujui. Menegur sikap lelaki tidak sama dengan mencabar lelaki. Ini lah yang membezakan antara suara Muslimah sejati dengan suara Muslimah yang beracuankan feminisme barat.

Feminisme yang berasal dari ketamadunan barat iaitu Rom itu sebenarnya tidak wujud dalam Islam. Turunnya agama Islam adalah bersama-sama dengan hak, kebebasan dan persamaan. Muslimah tidak perlu menuntut hak, kebebasan dan persamaan kerana ketiga-tiga aspek itu sudah terjamin seratus peratus. Hanya apabila hak itu tidak ditunaikan, baru lah Muslimah perlu menuntutnya.

PERJUANGAN YANG GAGAL

Feminisme adalah satu daripada banyak ‘isme’ yang lahir dalam tamadun barat sekular. ‘Isme’ ini kemudian menular ke Timur termasuk ke negara-negara Islam. Kebanyakan daripada ‘isme-isme’ itu adalah merbahaya. Ia bertujuan merosakkan pemikiran dan terkeluar dari fitrah manusia.

Feminisme, setelah seratus tahun kewujudannya, semakin menunjukkan kecelaruan dan kesilapan. Di peringkat global, ada usaha untuk menentang institusi perkahwinan di sekitar awal abad ke-20. Alasannya, perkahwinan mengongkong wanita. Apa pun, usaha ini gagal kerana perempuan mendapati institusi itu sebenarnya dapat membela mereka. Melalui perkahwinan yang sah, perempuan mendapat hak-hak tertentu terutama sekali harta setelah kematian suami atau bercerai. Ini lebih baik daripada nasib ‘girlfriend’ atau ‘mistress’ yang tidak mendapat apa-apa kalau berlaku apa-apa pada pasangan mereka. Institusi perkahwinan adalah fitrah buat semua manusia normal. Tindakan feminis barat sekular menyelar institusi perkahwinan kerana dianggap sebagai menindas wanita adalah sama seperti “marahkan nyamuk kelambu dibakar.” Bukan institusi perkahwinan yang bermasalah tetapi sikap, tindak tanduk serta pemikiran orang berkahwin yang perlu diperbetulkan.

Isu lain yang turut diperjuangkan ialah trial marriage (perkahwinan percubaan), berkahwin dengan pasangan sejenis, mengambil anak angkat, hamil melalui ‘bank mani’ dan identiti lelaki pemilik mani tidak perlu diketahui, mengandungkan anak orang lain untuk mendapat upah (melalui proses ibu tumpang), memilih jantina anak dan menggugurkan kandungan. Apa pun, semua idea itu gagal memasuki ruang arus perdana kerana berlawanan dengan fitrah manusia. Apa jua yang berlawanan dengan fitrah pasti menimbulkan masalah dan akhirnya tidak diterima oleh mana-mana manusia normal baik di timur mahupun di barat.

Dalam abad ke-21 ini, perjuangan feminisme semakin kehilangan arah. Suruhanjaya Status Wanita di PBB sendiri mengakui bahawa kedudukan wanita bukan bertambah baik, malah makin menjunam ke bawah. Ini berpunca daripada peperangan yang tercetus selepas 11 September 2001.

Pada abad ini, antara krisis yang mengancam wanita adalah :

• Globalisasi, model ekonomi neo-liberal dan polisi berasaskan pasaran yang menggalakkan perdagangan tidak adil dan penswastaan perkhidmatan awam;

• Peningkatan kuasa dan ketidaktelusan syarikat korporat multinasional;

• Kemunculan pelbagai bentuk penjajahan dan konflik ketenteraan; ekstrimisme; patriaki, diskriminasi dan penerusan semua bentuk keganasan terhadap wanita.

Ancaman ini gagal ditangani oleh feminis sekalipun jumlah mereka ramai. Suara Suruhanjaya Status Wanita PBB pula sekarang ini sudah tidak lagi kedengaran. Mereka seolah-olah ‘hilang’ begitu sahaja. Sejak tahun 1970-an, suruhanjaya berkenaan menganjurkan Persidangan Wanita Sedunia setiap lima tahun. Bermula dengan persidangan pertama di Mexico pada 1975 hingga ke persidangan keempat di Beijing pada 1995. Persidangan di Beijing yang dihadiri oleh 47,000 peserta dari 189 negara itu menghasilkan Deklarasi Beijing dan dianggap sebagai dokumen paling lengkap dalam memperjuangkan agenda wanita secara keseluruhannya. Pelan Bertindak Beijing yang menumpukan kepada 12 perkara penting untuk meningkatkan taraf wanita juga dirangka dengan teliti dan terperinci. Namun, ramai yang terpaksa akur pada hakikat bahawa pelan bertindak itu gagal dilaksanakan oleh kerajaan-kerajaan yang menerimanya.

Sekarang, suruhanjaya berkenaan bagaikan menyepi diri. Jelas bahawa perjuangan tajaan PBB itu adalah sebuah perjuangan yang gagal. Lalu apa harapan wanita secara global untuk melihat dunia yang lebih baik untuk kita?